1.1 De opdrachtgever
De opdrachtgever
Ontwerp een luxe woning voor een van de volgende opdrachtgevers. Gebruik de persoonlijkheid van de opdrachtgever om kenmerken aan het ontwerp toe te voegen. Deze kenmerken kunnen materiaal, ruimte of beleving zijn van de opdrachtgever. Zorg ervoor dat dit centraal staat in het ontwerp. Bij elke stap in het ontwerpproces is dit jouw uitgangspunt en maak jij vanuit dit persoon de keuze. In de eindpresentatie geef je aan waarom de keuzes zijn gemaakt. Let er op dat het niet een kermisattractie wordt, maar architectuur.
De opdracht
Kies uit onderstaande personen of beroepen als jouw opdrachtgever. Zoek uit wie dit is, wat zijn beroep is, hoe hij leeft, wat hij dagelijks doet, is het een familiepersoon, wat is zijn belangrijkste ruimte, heeft hij nevenruimtes nodig om te kunnen functioneren. Maak een poster waarop je laat zien welke belevingswereld dit persoon heeft. Deze studie moet je helpen om tot uitgangspunt voor het ontwerp te komen en een gebouw te ontwerpen waar van je begrijpt dat deze voor die opdrachtgever is gemaakt.
Keuze mogelijkheid opdrachtgevers:
- Bioloog
- Brandweerman
- Commando
- Geerd Wilder
- Visser
- Bergbeklimmer
- Ruiter met paard
- Auto liefhebber
- Chef-kok
- Usain Bolt
- Lionel Messi
- Damien Hirst
- Doof persoon
In het kort de opdracht:
- Kies een opdrachtgever
- Ontdek zijn wereld
- Maak hier een poster van
- Presenteer deze poster aan je studie genoten
Maak jouw eigen website met JouwWeb